2. mai 2006

Picture-a-week project

(For English version follow the THOTHSPOT VII link on the left of the screen)
Etter grundig selvgransking... og inspirert av andre som tar bilder som i beste fall har en interesse for en selv, har jeg bestemt meg for å starte mitt eget (picture-a-week) PAW prosjekt. Nå kan betegnelsen prosjekt høres både pompøs og selvhøytidelig ut, det er i så fall stikk i mot hensikten ved slike innfall. PAW er en unnskyldning for å ta bilder man ellers ikke ville ha tatt, et påskudd til å ta frem gammelt fotoutstyr fra skuffer og skap, og komme seg ut og bruke utstyret. Hensikten bortsett fra dette er selvfølgelig å kanskje ta rare bilder, bilder som betyr noe personlig eller rett og slett dokumentere. Det er lov å eksprimentere med sjangere, vinkler, lys og annet som ikke er teknisk korrekt. Kanskje også politisk ukorrekt, bare fantasien setter grenser. Målet er utfordringen og opplevelsen, bonusen er bedre bilder eller andre bilder. Prosjektet kommer til å pågå så lenge inspirasjonen varer, men skal det ha noen hensikt er kanskje et år frem i tid et greit delmål. Kameraene jeg skal bruke er i hovedsak utdatert utstyr som leverer gode bilder hvergang. Film er et nøkkelord. Slik at mitt Nikon EM, kjøpt nytt i 1980 og har samme batteri ennå! kommer til å bli brukt. En Yashica MAT med 120 film og store, skarpe 6x6 cm negativer kommer også til å stå klart. I tillegg har jeg to Yashica Electro 35 og 35GSN som skal ut å ta bilder. Nikon digital og en Mamiya M645 skal også få sjansen., men det er verktøy for andre formål og situasjoner. Første posting blir i løpet av uke 18/2006 og siste? hvem vet. Noe av tanken bak et slikt prosjekt er at bildene som legges ut til allmenn beskuelse er ferskvare (kjøleskap), slik at de postes den uken de er tatt. Kommentarer på bildene og prosjektet er hjertelig velkommen for den som måtte ønske det.

1 kommentar:

Thoth sa...

Jippi enda en som lot seg påvirke :) se på denne linken, det var her jeg fikk ideen fra http://www.photoethnography.com/gallery/index.html så det er bare å finne fram low-tech utstyret igjen