17. april 2006

Ryddesjau i kameraskuffen


Det begynte med at jeg skulle en liten tur i kjelleren for å hente en eske til et av kameraene mine som er til salgs. Det svir i et gammelt samlerhjerte å kvitte seg med noe som helst, men tre klin like kameraer er litt mye, selv for meg. Selvsagt er det kjekt å ha tilgang på reservedeler, men alle virker upåklagelig og ser ikke ut til å reise til de evige kameramarker med det første. De overlever sikkert meg. Etter å beveget legemet ned i kjelleren, oppdaget jeg til min forferdelse at der var det masse jeg hadde savnet lenge. Jeg gjorde innhugg i noen pappesker og hadde en hyggelig time i kjellerboden. Man samler på seg mye rart i løpet av noen år. Det finnes liksom ingen grenser for grevlingvirksomheten som har blitt bedrevet opp gjennom flere tiår. Hvis noen har bruk for et syltetøyglass med OL-pins, eller en haug med datadisketter som under tvil lar seg kjøre under Windows 3.1 er de hjertelig velkommen til å ringe. En Commodore Amiga i sin beste alder, født i 1987 og bodde på Svalbard frem til 1990. En ekte Polardegos. Fretex har nå fått elleve STORE bæreposer med klær, som enten var for STORE :), eller en smule umoderne. Vinkelslipere er jo et hendig verktøy, men fire stykker er kanskje å ta litt hardt i? Pappesker er hendig, og tomme pappesker er uvurderlige. Likeså kjeledresser fra ymse firmaer og et lass med T-skjorter som skulle bli til filler på verkstedet. Bilblader er også viktig og banebrytende litteratur. Amcar Magazine i vakre rødbrune plastpermer, årgang 1984-1989 samt en pappeske med løse blader (sukk), og da tør jeg ikke å tenke på alle de andre bladene. Vinglass type jævlig billige, ca 5 rødvin og 4,5 hvitvin ligger også i kjellerboden og venter på en tørst sjel. Får vel prøve å prakke dem på Misjonssambandet, sammen med kaffeservice made in GDR eller DDR om man vil. Blomstrete og vanskelig monterte hanker. 4 soveposer, 2 telt og et LASS med fiskestenger komplementerer den ENE kjellerboden, dvs, cirka 4 KUBIKKMETER med interessante samleobjekter. Jeg tror bod nummer to får vente til en annen påske...


Vel det dette egentlig skulle handle om var at jeg har et Yashica kamera til salgs. Det er så lett å la seg avspore til noen digresjoner. Jeg trenger en hodelykt før jeg skal inn i den andre boden for å finne HODELYKTEN jeg vet jeg har et sted. Ehh... Yashica, ja det var det ja, jo altså hvis noen har lyst til å drive med litt ordentlig fotografering så har jeg et til overs. Svære negativer, 12 bilder på en film, helt manuelt krever god lyssans eller egen lysmåler osv osv. Se link borte på siden. Den store fordelen er at folk smiler uhemmet når du vil ta bilde av dem med et slikt kamera. Motivene kommer løpende av seg selv. Jada gutter... Som sagt har jeg flere av dem og denne skjønnheten her er til salgs. Pris blir vi sikkert enige om.

This was supposed to be a short posting about a camera for sale, but ended up with a long story about all the "valuables" and "collectibles" one can find on an expedition into one owns basement. I found a lot, things that I did not knew that I owned :) Like empty cardboardboxes, sleepingbags from the 80`s, old magazines, a Commodore Amiga and a lot of other useful items. This lot is reciding in one out of four crammed booths in the basement. I don`t have the nerve to open the other three... Well anyway I have a Yashica D for sale, I own three of them... and that was what this posting should be about. So too cut the crap, if yiu are interested send me an email :) Cheers.


Ingen kommentarer: